lördag 25 september 2010

Fredagsmys

Jovisst kämpar vi varje dag med att komma in under skinnet på den indiska kulturen och anpassa oss, men igår gav vi efter för vår svenskhet och hade... FREDAGSMYS! Det har inte gått en fredag sedan Härnösand då vi inte sjungit fredagsmyslåten och nu var det dags att slå på stort. Vi försedde oss med mysiga tjockfiltar som vi gjorde en "soffa" av, en Pingvinstång, Polly och fjärrkontrollen till AC:n och drömde oss hem till Europa med Harry Potter och De Vises Sten. Allt var perfekt, utom snacksen som vi hittade i vårt kök, som först smakade bara mjöl och sen bara chili. Vilket osökt leder mig till...

...Dagens läsarfråga:
Erica tog inte med sig många icke-essentiella saker till Indien men hon packade av någon anledning med en påse sourcream&onion-pulver. Vi tänkte nu ta hjälp av er, kära läsare, för att få tips om hur vi skulle kunna använda denna påse till ett kommande fredagsmys. Är det någon som har ett beprövat recept med denna ingrediens? Steker man potatis och strör pulvret över? Vad tror ni? Vi tar tacksamt emot alla tips.

Mysiga hälsningar från Elin&Erica

7 kommentarer:

  1. Svar på dagens läsarfråga: Skiva potatis 2 mm tjocka skivor. Torka skivorna mkt noga och pensla rejält med olja (el smält smör). In i ugnen i 250 gr i 15-20 min. Ta ut o krydda.

    Har INTE provat själv, men googlade fram ett recept.

    Vill gärna se bilder på resultatet. Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Vad sägs om att baka bröd med denna typisk svenska kryddmix?

    SvaraRadera
  3. Ajaj..
    Joel, tänkte du en rotivariant med kryddmixen?
    För alla svenska vänners upplysning: Vi har ingen ugn här i Indien och har inte sett skymten av en heller! Mikrovågsugn finns dock att tillgå i grannens lägenhet. Vad kan man egentligen göra i en mikro? Är vi begränsade i våra tankar om mikrons möjligheter måntro?
    Indiernas egna varianter på bröd görs alla i stekpanna och denna konst har vi ännu inte lärt oss.

    SvaraRadera
  4. Ni kan ju alltid köpa en dunk olja och fritera. Men sätt inte fyr på hela huset och använd en gryta med tillhörande lock!!! Så ni kan kväva eventuella lågor.......

    SvaraRadera
  5. Hej Erica (och Elin så klart även om det var ett tag sedan vi sågs)!

    Härligt att höra att ni kommit väl fram! Tänker på er och följer med spänning allt ni får uppleva.

    Jag tror inte ni ska underskatta mikrons möjligheter har en vän som bakade kladdkaka i mikro när han var utomlands:)

    Altt gott till er båda!
    Kramar från Ann

    SvaraRadera
  6. Hej Erica och Elin.
    Fantastiskt kul att läsa er mycket ambitiösa blogg även om jag inte är så förvånad när jag vet vad Erica går för och Elin verkar inte vara ett dugg sämre.
    Det verkar som ni står inför stora utmaningar och jag hoppas att allt ska gå väl för er. Jag sänder upp en bön för er nu och då och kommer att följa er med stort intresse.
    Sköt om er och Erica det är Kamratmöte på Hjälmared kommande hleg men jag antar att du har förhinder så vises en annan gång
    Guds Frid - Håkan

    SvaraRadera
  7. Tyvärr, Håkan och Hjälmaredare, jag har inte möjlighet att komma i år heller. Ger dig Håkan uppdraget att hälsa de andra så gott från mig. Här i Indien hälsar man de kristna med Jamesi (var inte orolig, jag har hört flera sätt att uttala det på), vilket betyder Praise the Lord!
    Tack för din omtanke. Allt gott.

    SvaraRadera