lördag 4 september 2010

Förberedelsekurs i Härnösand

Nu har vi precis kommit hem efter två veckor i Härnösand där vi gick Sidas praktikantkurs. Byggnaden på fotot är Sida Partnership Forum och där hölls de flesta lektionerna. På schemat stod saker som demokrati och mänskliga rättigheter, personlig säkerhet och feminisktiskt självförsvar, Syds historiska perspektiv och hållbar utveckling, fred och konflikt och vi fick lära oss att tolka CS som det civila samhället.



På kursen fanns mer än 70 andra praktikanter som också var på väg ut i världen. Här är Erica tillsammans med Sarah och Lotta, två härliga tjejer som ska vara i Uganda. Vi har precis haft lektion om hur man gör en blogg, det var som ni ser glädjeframkallande.

Vi hade också flitiga självstudier på rummet. Jag läste en skönlitterär bok om livet i en indisk småstad och Erica fördjupade sig i Culture Wise India, som kom att bli vår guide till allt i indisk kultur från hur vi artigt ska avvisa en inbjudan ("We'll come one day") till varför 2 oktober är en helgdag (det är Gandhis födelsedag). Vi påbörjade också våra hindistudier och youtubade en och annan Bollywoodhit.


Här visar jag upp vårt vackra bibliotek! Nu är både jag och Erica ganska mätta på teori och förberedelser, och ser mycket fram emot onsdag, då planet lyfter. India, soon we'll meet!






2 kommentarer:

  1. Jag delar födelsedag med Ghandi!
    Ni får leta upp en scoutrörelse i Indien förresten :D

    SvaraRadera
  2. Okej! Jag får gratulera! Lätt att vi ska :D

    SvaraRadera